dijous, 18 d’octubre del 2007

L'article treballat.

A GROUNDED TYPOLOGY OF VACATION DECISION-MAKING

Alain Decrop, Dirk Snelders

(Tipologies de la presa de decisió a l’hora de triar unes vacances)

L’article treballat està extret de la revista Tourism Management i pretén ser una valoració dels condicionants que afecten als turistes en el moment d’escollir una destinació o un tipus de vacances.

Per fer l’estudi els autors han tingut en compte els estudis previs realitzats per altres especialistes i estudiosos com per exemple; Cohen i la seva classificació dels turistes segons el seu comportament, Mayo i Jarvis i la classificació de cinc tipus de viatgers.

Segons Decrop i Snelders, les variables més importants en el moment de triar una destinació son: l’entorn social, cultural i geogràfic.

METODE

Es van seleccionar 25 famílies belgues i se’ls va fer l’estudi i seguiment durant 1 any. Aquest seguiment partia de la base d’estudiar i analitzar la intenció de viatjar i quin tipus de viatge volien realitzar.

Aquestes 25 famílies de persones es dividien en 4 grans grups socio-demografics;

- Solters (amb decisió pròpia)

- Parelles

- Famílies amb fills

- Grups d’amics

Els tècnics que feien els seguiment van dividir en 3 grans blocs les parts de les entrevistes realitzades;

- vacances i comportament del viatger

- motivacions i expectatives generals del viatge

- planning del viatge

TIPOLOGIES DE TURISTES

Després de realitzar l’estudi van concloure 6 noves tipologies de turistes:

- EL VIATGER HABITUAL:

Cada any repeteix destinació, molt influenciat per l’estructura de la seva personalitat. No admet canvis per evitar riscos, vol sentir-se com a casa en les seves vacances. No vol perdre el temps familiaritzant-se amb noves destinacions.

Aquest tipus de viatger somia amb noves possibilitats però es veu incapaç de dur-les a terme per por als canvis.

Son pragmàtics i prefereixen la seguretat.

- EL VIATGER RACIONAL:

Aquest turista té aversió al risc. No pensa en el viatge somiat i idil·lic, ben al contrari, es sent fascinat per les motivacions realistes i racionals. En el moment de triar el seu viatge valoren molt racionalment tots els seus condicionants.

Té com a característica bàsica la planificació total del viatge, està tot sota control, si alguna cosa surt diferent a com estava previst s’intenta fer una cosa similar que no trenqui gaire els esquemes ja establerts.

L’estudi a pogut comprovar però, que la planificació no es dona en tots els casos al 100% i que no sempre recopilen informació abans del viatge.

- EL VIATGER HEDONISTA:

El viatge és vist com una experiència de plaer 100%. Només els motiva el fet de viatgar per sentir plaer i poder gaudir de l’entorn sense masses complicacions ni planificacions.

L’hedonista gaudeix d’unes vacances simples i optimistes, tot és perfecte i senzill fins que no es demostri el contrari.

Si les seves previsions com a viatge de plaer no es compleixen es frustra i entra en un període d’ofuscació que el deprimeix, perquè davant de tot, per ell, viatjar és igual a plaer.

- EL VIATGER OPORTUNISTA:

Aquest tipus de viatger es caracteritza per la poca planificació del viatge. Espera una oportunitat econòmica per viatjar, una oferta.

Les vacances somiades son aquelles que no tenen cap grau d’implicació i son relaxades, només el fet de fer una escapada per pocs diners és ja motiu de sobres per ells per gaudir de l’entorn, no hi ha necessitat de planificar ni buscar motius importants per agafar un avió.

Té una vida professional molt ocupada i la manca de temps el motiva a buscar aquest tipus de viatges. Moltes vegades no sap col·locar en un mapa la destinació escollida però això no és important per ell.

- EL VIATGER OBLIGAT:

És un tipus de turista forçat a viatjar. Normalment el viatge està programat per alguna persona relacionada amb ell (familiar, amic, companys de feina...). El viatge sol estar molt planificat i programat i el viatger està “forçat” a anar-hi per tenir implicacions directes dins d’una comunitat.

Per exemple, aquest cas es pot donar en viatges de feina, escolars...

El viatger obligat no té cap intenció de buscar informació sobre la destinació degut a la poca implicació que per ell suposa haver d’anar a un lloc que ni tan sols ha escollit.

- EL VIATGER ADAPTABLE:

És un viatger que s’adapta molt bé als imprevistos, situacions adverses i canvis que puguin sorgir a última hora. Si es produeixen canvis en el que estava previst els solucions adequadament i si cal s’hi adapta sense problemes.

S’adapten igualment a qualsevol company de viatge.

Té manca de previsió, no en necessita, s’adapta molt bé al lloc triat i no té la necessitat de calcular temps, espais ni el fet de mirar-se un plànol. És un viatger totalment preparat per situacions extremes en les quals sense masses problemes pot sortir-se’n.

2 comentaris:

Bernat Terrats ha dit...

Si si, m'estic fent gran tu... axo d la uni em fa tornarme veell!! Panic a envellir!!

Andorra tampoc es tan pal, sobretot quan no hi ha esquiadors per tot arreu... això sí, el centre d'Andorra la Vella es com un centre comercial a l'aire lliure, i a més, la contaminació luminica és brutal. Men recordo pujant-hi de nit i veure com una llum darrere unes montanyes i, efectivament, era Andorra!

Caldea té la seva gràcia al ser un balneari on vas totalment per lliure com si fossis a un parc aquatic. Et recomano anar-hi almenys un cop a la vida. Ara, quan ja hi has anat 3 o 4 cops, ja comença a ser aborrit. Aquest any vam passar d'anar-hi.

Per la foto, prova de reduir-ne el tamany amb algun programa, a vere si així te la pot penjar!

annita ha dit...

Hola Meri,
Felicitats pel comentari, està molt bé i és molt entenador.